Over Ei

Tijdschrift Ei: een eigenwijs cultureel online tijdschrift

Sinds 2010 bieden wij een podium aan (on)bekend talent op het gebied van beeldende verhalen en verhalende beelden. In Tijdschrift Ei vind je voornamelijk kunst, proza, poëzie, illustraties, strips en films. Maar ook allerhande andere kunstvormen en dwarsverbanden tussen de kunsten. Ei verschijnt onregelmatig, dus houd de site, facebook of twitter in de gaten, of schrijf je hier in voor de nieuwsbrief.

Elk nummer is opgebouwd rond een thema waarin de verschillende bijdragen een verbinding met elkaar aangaan en elkaar versterken, en voor elke edities stelt de redactie een frisse combinatie van aanstormende en gevestigde kunstenaars, schrijvers en filmmakers samen. We zijn zeer trots op de lange lijst kunstenaars, filmmakers en schrijvers die in Ei hebben gepubliceerd – en zijn gedebuteerd.

Geschiedenis

Tijdschrift Ei is jong, maar heeft al een behoorlijke geschiedenis. Door meerdere vormen en concepten uit te proberen, zijn we een steeds beter, mooier tijdschrift geworden. En aangezien we een digitaal tijdschrift zijn, speelden veranderingen van de website hier een cruciale rol in. Een beknopt overzicht aan de hand van onze websites:

Tijdschrift Ei 1.0 (#0 – #7)

Tijdschrift Ei werd in 2009 opgericht door twee medewerkers van The American Book Center: Jasper de Bruin en Rick Veenboer. Jasper verzorgde als student op de Rietveld Academie drie jaar lang het filmprogramma en maakte daarnaast boekjes, Rick was dol op schrijven en dwarse literatuur. Samen besloten ze een eigenwijs tijdschrift op te zetten met beeldende kunst, literatuur en illustraties. Het moest een spannend, papieren tijdschrift worden: een beetje vreemd, niet te gelikt en met ontregelende bijdragen. Een jaar lang werkte Rick aan de teksten en Jasper aan het beeld voor het proefnummer.

Na dat proefnummer werd al snel gekozen voor een digitaal tijdschrift met de look and feel van een papieren tijdschrift; strak vormgegeven en met een vaste volgorde. Frank Bloem, eveneens van de Rietveld Academie, sloot zich aan als hoofdredacteur. De website werd gemaakt door Jasper de Bruin en webdesigner Rolf van Dam. Elke editie van Ei 1.0 werd in eerste instantie gevormd door een paar bijdragen rond een thema en groeide verder doordat er meer bijdragen bijkwamen, totdat weer een volgende editie werd gepubliceerd.

Tijdschrift Ei 2.0 (#8 – #26)

In 2012 werd Floor Schrijvers hoofdredacteur en werd onze ondertitel gekozen: ‘F(r)ictie in woord en beeld’. Er werden veranderingen doorgevoerd in het concept; de bijdragen werden anders gepresenteerd: helemaal digitaal waar eerder nog met pdf’s werd gewerkt. Het thema kreeg een grotere rol in de vormgeving, het aantal bijdragen per editie werd kleiner en de edities verschenen vaker. Aanvankelijk verscheen er elke twee weken een nummer, daarna elke maand. Webdesigner Rogier Voogt maakte samen met Jasper de Bruin een nieuwe website: een responsive site, zodat deze ook op tablets en telefoons goed te bekijken was.

Er werd een lanceringsfeest georganiseerd in 16CC om het vernieuwde tijdschrift te presenteren. De redactie werd groter en ging gescheiden vergaderen: tekst en beeld apart. En er kwamen speciale redacteuren voor film en strip. Katty Gerez nam enige tijd de taken van hoofdredacteur waar.

Tijdschrift Ei 2.5 (#27 – #39)

In augustus 2013 werd tekstredacteur Maaike Bergstra hoofdredacteur. Er werd een webredacteur aangenomen en gezocht naar publiciteitsmedewerkers. De redactie werkte gestaag aan mooie nummers, maar werd ook geplaagd door technische problemen. Er werd een nieuwe, tijdelijke site gemaakt door webdesigner Chung-Hang Cheung en achter de schermen gewerkt aan een betere, mooiere site met een overzicht van alle bijdragen. Op deze nieuwe site moesten bezoekers aangenaam kunnen verdwalen in ons archief. Er moest een nieuwsbrief komen en een beter colofon. En een korte geschiedenis van het tijdschrift. Zoals je merkt zijn we daarin geslaagd: die geschiedenis ben je immers aan het lezen. Ook werd er onder Maaikes leiding toegewerkt naar een kleinere redactie met een meer collectieve werkwijze.

Tijdschrift Ei 3.0 (#38 – #49.5)

In juni 2015 volgt tekstredacteur Marieke de Groot Maaike op als hoofdredacteur. De redactie werkt vanaf dan in een kleinere samenstelling en in nauwe onderlinge samenwerking naar de publicatie van edities toe. Deze edities verschijnen op de nieuwe site die werd gemaakt door Chung-Hang Cheung en Jasper de Bruin, en staan daar tussen alle ooit eerder verschenen nummers van Ei. In deze periode onder Marieke werden veel samenwerkingen aangegaan en werd het bereik actief vergroot.

Zo vond eind 2015 de eerste Ei-schrijfwedstrijd plaats, dit gebeurde in samenwerking met schrijfcoaches Eva en Renee Kelder. De wedstrijd bestond uit het schrijven van een verhaal op basis van de illustratie ‘Geen zin’ van Joren Joshua en werd gewonnen door Nicole Kaandorp met ‘Eén loonstrookje’. In februari 2016 hostten we in samenwerking met deFusie – die op hun beurt samenwerken met Atlas Contact – een zogenaamd talentblokje op de Avond van het Korte Verhaal in Pantheon Boekhandel. Hier traden Gustan Asselbergs, Robin Kramer en Thomas van Huut op voor zo’n 80 bezoekers.

Korte tijd was het tamelijk rustig, al werd er achter de schermen hard gewerkt aan een bijzondere samenwerking én aan het speciale jubileumnummer #50. In dit Favorietennummer is het woord aan de auteurs en makers van een aantal van de favoriete bijdragen van de Ei-redactie en oud-redactie. Erin reflecteren zij op verschillende wijzen op hun ontwikkeling en de bijdrage van Ei daarin. Ook komt oprichter Jasper de Bruin aan het woord in een interview, hem afgenomen door hoofdredacteur Marieke de Groot.

In #52 – Verhoudingen verscheen ‘Op sterk water‘, het zogenaamde estafetteverhaal. Een project van Marieke wat behoorlijk wat voeten in aarde had. En logisch ook, want dit verhaal werd geschreven door vier auteurs die telkens verder schreven aan het deel dat degene voor hem of haar ingeleverd had. En met een geweldig resultaat, al zeggen we het zelf. We presenteerden dit verhaal dan ook vol trots op de ‘Avond met korte verhalen’ in de Week van het Korte Verhaal 2017.

Hierna was het goede nieuws helaas wel even op. Want hoewel #51 en #52 nog online kwamen, was de site wederóm al enige tijd aan nukken. En dan zijgt in februari 2017 de site definitief ineen. Alleen met veel geluk en telkens opnieuw laden konden bijdragen nog geopend worden. Een diepe collectieve zucht kwam uit alle Ei-monden. Niet weer! En: wat nu? Door de inzet en bijdragen van de redactie, hoofdredacteur Marieke en bestuursleden Maaike en Jasper werd er een sitebouwer ingehuurd. Die kwam met de mededeling dat onze prachtige site een soort Frankenstein is! Hij weet tijdschriftei.com tijdelijk op te lappen, maar het er waren duidelijk maatregelen.

De aanloop naar Tijdschrift Ei 3.0 (#53-heden)

In juni 2017 nam tekstredacteur Suzan Enzerink het stokje over van Marieke. Een passend moment, want de site deed het weer, ingeluid door het nummer ‘Uitstellen’. Marieke verdwijnt echter niet volledig uit beeld, want zij zal de crowdfunding op poten zetten, invullen, coördineren, et cetera – met hulp en input van de redactie uiteraard. Hun kennis en enthousiasme was (en is) onontbeerlijk hiervoor! In september 2017 ging de crowdfunding van start met een berg aan leuke en Ei-ige tegenprestaties.  Hier valt het terug te kijken. Begin november werd de crowdfunding succesvol afgesloten. De succesvolle campagne en de mooie dingen die we ervoor creëerden, maar vooral de vele enthousiaste reacties en steun waren (en zijn) enorm motiverend en simpelweg leuk. Wij zijn blij met Ei en de schoonheid die we verspreiden, en heel veel meer mensen kennelijk ook!

Suzan bracht ondertussen duidelijkheid, regelmaat en duidelijke taakverdelingen in de redactie en trok een paar nieuwe redacteuren aan, onder andere een poëzieredacteur. Zij zorgden na het opnieuw opstarten van de site en tijdens het crowdfundingsgeweld dat er mooie, eigenwijze nummers online bleven komen.

Nu worden onder leiding van Suzan de eerste stappen voor de de-Frankensteinisering van Ei gezet. Marieke blijft aan als zogenaamd ‘Creatief extern brein’, wat zoveel betekent als het opzetten en onderhouden van samenwerkingen en plannen bedenken. Met succes, want de crowdfunding was nog niet koud, of de columnreeks van Jelko Arts en Marjolein Takman ging van start. Deze reeks is een samenwerking met De Nieuwe Oost – voorheen Wintertuin, en erin reflecteren de twee jonge schrijvers op de rol van beelden in hun werk en de totstandkoming van hun chapbook. Lees hier meer.

Voor een volledig overzicht van alle mensen die ons tijdschrift mogelijk maken en hebben gemaakt, zie het colofon.